Kempele-Seuran blogi

Kotiseutumuseoon kotisohvalta?

Viime vuosina Kempeleen kotiseutumuseon pihapiirissä on talkoiltu ahkerasti Kempele-Seuran toimesta. On rakennettu portaita, korjattu paikkoja, tehty maitolaituri, pidetty siivoustalkoita ja oltu mukana eri tapahtumissa. Kempele-Seuran talkoot ovat olleet suosittuja ja yksi konkreettinen tapa tehdä kotiseututyötä yhdessä.

Toisinaan toteutamme talkoopohjaista kotiseututyötä museon pihapiirissä myös sangen toisenlaisiin haasteisiin vastaten: tänä syksynä videokuvausten merkeissä.

Nainen kuvaa videota alypuhelimella
Video-opastuksen kuvausta kempeleen kotiseutumuseolla

Kempele-Seuralla on käynnissä hanke, jossa museolle laaditaan virtuaalista opastusmateriaalia – erilaisia videosisältöjä, joita voidaan käyttää niin museokäynnin yhteydessä kuin kotisohvalta käsin. Virtuaaliopastuksen on tarkoitus lisätä museomme saavutettavuutta, ja nostaa valokeilaan sellaisia asioita, jotka kenties jäävät perinteisellä museokierroksella varjoon.

Mutta miksi tuottaa videosisältöjä internetiin juuri meidän museoltamme? Videoitahan on Youtube täynnä!

Mielestämme Kempeleen museota esittelevä virtuaaliopastus on tärkeä samasta syystä kuin Kempeleen kotiseutumuseokin: museoitahan on tämä maailma pullollaan, mutta millään niistä ei ole samaa merkitystä meille kempeleläisille, kuin Kempeleen omalla museolla. Kotiseutumuseo on aidosti paikallinen, se tarjoaa meille yhteisöllisyyttä ja maaperää kasvattaa juuret Kempeleeseen, synnyttää kotiseutuhenkeä, tunnetta kempeleläisyydestä. Tätä samaa tunnetta haluamme tarjota myös virtuaalisesti, kotisohvalta käsin nautittavaksi.

Museovideosarja julkaistaan kuluvana syksynä, ja se esittelee museota monipuolisesti – niin toteutuksen kuin sisällönkin näkökulmasta. Osa videoista on kuvattu yhteistyössä ammattikuvaajan kanssa, mutta muuten videot on toteutettu talkoovoimin museolta tuttujen kasvojen, Jaanan ja Minnan voimin.

Tavoite on, että videosarjaa on helppoa jatkaa ja laajentaa tulevaisuudessa paitsi omina uusina projekteina, myös pienimuotoisesti museon arkityön lomassa. Olisihan hienoa saada taltioitua esimerkiksi tulevilta vanhan ajan viikoilta erilaisia työnäytteitä – niin sepän töistä kuin verkonpaikkaamisesta – joita museolla esittävät ne kotiseutuhenkiset talkoilijat, joille ne puolestaan ovat luonteva tapa olla mukana talkoissa.

Kukin talkoilee tyylillään!

Kempeleessä 6.9.2020