Lomaterveisiä Luulajasta!
Hälsningar från Luleå! Terveisiä Luulajasta!
Kävin viime viikonloppuna lomailemassa Ruotsin Luulajassa. Lauantaina lähdin päiväkävelylle lumituiskussa Notvikenin ympäristöön ja katsomaan kempeleläisen kuvataitelijan ja tv-ohjaajan, Eeli Aallon (s. 1931), suunnittelemaa Blomstertid-veistosta.
Kävelin Möljkudden asuinalueen läpi Kristallenin Tunastigenille. Alue koostuu värikkäistä kerrostaloista. Alue oli rauhallinen, monella pihalla lapset olivat lumileikeissä. Tunan asuinalue rakennettiin 60-luvun lopulla ja on yksi Luulajan veistosrikkaimpia asuinalueita. Tunastigenille toteutettiin 60-luvulla neljä veistosta ja vielä yksi myöhemmin pohjoismaisten taiteilijoiden toimesta.
Tunastigenin varrella, eteläpäässä on ensin ruotsalaisen Ulrica Hydman-Vallienin (1938 – 2018) Tulpanflickan (=Tulppaanityttö), seuraavan talon pihassa seisoo norjalaisen Aase Texmon Ryghin (1925-2019) spiraalin muotoinen pronssiveistos ja seuraavan talon edessä ruotsalaisen Ebba Hedqvistin (1909-2001) Gryning (=Aamunkoitto). Viimeisessä korttelissa kohoaa taivasta kohti avautuva Eeli Aallon Blomstertid (=Kukinta-aika) betoniveistos. Kadun veistokset olivat tietenkin talviasussaan, mutta upeilta ne näyttivät silti.

Ulrica Hydman-Vallieni

Aase Texmon Rygh

Ebba Hedqvist

Eeli Aalto
Kuulin Aallon Blomstertid-patsaasta Kempele-Seuran järjestämässä Vanhustenviikon porinapiirissä lokakuussa 2022, jossa Eeli Aalto kertoili kiikkustuolissa istuen satumaisia tarinoita monitahoisesta ja rikkaasta elämästään. Patsasprojekti ei ollut sekään ihan tavanomainen. Hän kertoi osallistuneensa näyttelyyn Norrbottenin museossa 60-luvun lopulla pienillä abstrakteilla veistoksilla ja sai sitä kautta mahdollisuuden suunnitella veistoksen Tunan kaupunginosaan. Kuuleman mukaan suunnittelijat halusivat jokaiselle pihalle erilaisen veistoksen, jotta lapset löytäisivät kotiin koulusta. Talot kun olivat niin samannäköisiä.

Veistoksen suunnittelu aloitettiin Oulussa. Aalto oli saanut kokemusta metallinkäsittelystä aiemmin kultasepän oppipoikana ja tehnyt tulevasta veistoksesta pienoismallin pellistä. Hän yritti löytää vaikeasti toteutettavalle patsaalle tekijää. Blomstertid on iso, lähes neljä metriä korkea betoniveistos. Siinä on kaareva muoto, joka avautuu ylöspäin. Vain oululainen Rajaville Oy ilmoittautui patsaan toteuttajaksi, muut pitivät toteuttamista liian haastavana.
Veistoksen muotin teki puuseppä Valtteri Suomela (k. 2011). Kokonainen kesä kului muotin valmistuksessa. Muotti raudoitettiin ja aloitettiin valaminen. Valmis, valettu, kahdeksan tonnia painava betoniveistos kuljetettiin laivalla Ruotsiin syysmyrskyssä syyskuun viimeisenä päivänä vuonna 1968 ja istutettiin paikalleen Tunastigelille.
Tykkään käydä matkoillani katselemassa paikkoja ja nähtävyyksiä, joilla on jokin kosketuspinta omaan elämään ja merkityksellisiin paikkoihin. Matkoillani yhdistyy usein kultuurihistoria ja luonnonläheisyys. Kuten Luulajan talvisella päiväkävelyllä. Eeli Aallon Blomstertid-veistos teki vaikutuksen. Tietenkin, kun tiesin patsaan taustalla olevan tarinan, ja olin kuullut sen suoraan taiteilijan itse kertomana, veistos avautuu katsojalle eri tavalla. Näin sitä voi ulkomaan reissullakin oppia uutta kotiseudustaan.
Kirjoittaja: Elisa Tervonen, pj.
Lähteet:
- 100 kuvaa Oulusta, Ouka: http://oulu.ouka.fi/100kuvaa/muistelmat/fin/061c.htm
- Eeli Aalto blogi: https://eeliaalto.blogspot.com/2009/05
- Eeli Aalto blogi: https://eeliaalto.blogspot.com/2011/03/blomstertid-1968.html
- Luleå kommun: https://www.lulea.se/uppleva–gora/kultur/offentlig-konst/konstverk/blomstertid.html
- Kempele-Seuran porinapiiri 4.10.2022